Click jer klau ada iklan :)

Tuesday, June 21, 2011

KEK ALUNAN KASIH

Mood memasak dah lembali !!!! Nak memasak pun kena ada mood...klau x hasilnya tentu x seperti yg kita harapkan. Betulllll... seyessss. Meh kita tengok resepi pertama yg saya buat lps mood saya okey. Excelikan  kek ni saya buat atas 2 sebab.  1st sebab nak habiskan butter yg dah nak sampai akhir hayatnya dan sbb ke 2 sbb boring ddk sensorang kat rumah. Semuanya keluar atas urusan kerja....waaaaaaa... dan yg mendapat manfaatnya tentu makcik sebelah rumah..hahaha. "Bagus betul la klau awak boring, acik yang kenyang" ~ kata2 acik lepas aku bg sepinggan kek kat dia :). Kek ni mudah jer nak membuatnya, cuma bagi saya lebih baik kita cuma letakan pewarna tanpa perasa sbb bila bnyk sgt perasa, lidah pun jadi "pening". Resepi amik kat rumah Cik Mat. TQ Cik Mat :P..... Skodeng resepi yokkkk

Bahan-bahan :-)
5 biji telur gred "A"
250 gram mentega
2 1/2 cawan tepung gandum*
1 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
1 1/2 cawan gula halus
1 cawan susu cair - saya gantikan dgn susu segar
Serbuk koko secukupnya
Pewarna makanan ungu + perisa blueberry
Pewarna makanan merah jambu + perisa Strawberry
Pewarna makanan kuning + vanilla - saya gunakan pewarna lemon

Cara-cara :
1.Panaskan oven pada suhu 175C, lenser acuan berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak. Lenser juga kertas tadi. Ketepikan.

2.Putar mentega dengan gula halus hingga berkrim, masukkan telur satu persatu dan terus memutar hingga kembang. Masukkan susu cair dan esen vanilla, putar sebati.

3.Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata. Bagi adunan tadi kepada 3 bahagian dan setiap bahagian tadi diberi pewarna dan perisa seperti di atas. Kacau rata untuk setiap bancuhan.

4.Tuang 1 bahagian dalam tin kek tadi, ratakan (terpulang pada anda nak guna bancuhan yang mana satu dulu). Kemudian ayak serbuk koko atas bancuhan pertama tadi, rata2. Tuang pulak 1 bahagian lagi, perlahan2 ratakan. Ayak lagi serbuk koko rata2 dan tuang bahagian terakhir, ratakan.

5.Bakar selama 45 minit atau hingga masak, yang ni bergantung pada oven masing yea. Bila kek masak, sejukkan sekejap dan keluarkan dari tin, sejukkan sepenuhnya atas jaringan sebelum dihidangkan...



Jemput makan :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...