Click jer klau ada iklan :)

Wednesday, August 10, 2011

AYAM PANGGANG ALA KENNY ROGERS


Ini sebenarnya menu hujung minggu aritu. Buat masa buka puasa dgn adik beradik. Best buka reramai. Makan pun selera....hihihihi. Resipi ni amik kat rumah Kak Ummi . Terima Kasih Kak Ummi. Memang ada rasa ala2 Kenny Rogers la ayam  ni. Masa memerap pun dah ada bau mcm tu. Lps ni blh la buka "Ida Rogers" lak :). Ayam ni sesuai dimkn begitu saja atau dgn nasi, tp saya mkn dgn nasi ayam dan buat sup dan sambal cili utk dimkn bersama nasi tadi. Jom kita skodeng resepi......

Bahan-bahan :)

1 ekor ayam (bersihkan dan tidak perlu dipotong kecil) - saya potong 4

Bahan2 untuk perap ayam : -
3 biji bawang besar
4 biji bawang putih
1 inci halia
2 atau 3 sudu besar sos lada hitam - saya guna lada hitam
2 sudu besar madu
1 ketul kiub ayam Knorr
2 sudu besar gula pasir- saya guna gula perang
2 sudu besar herba campuran (saya guna rosemary, oregano + basil)
1 1/2 sudu teh garam halus
2 biji kentang - sendiri letak
1 batang carrot - sendiri letak
Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan make-up.
Sedikit mentega

Cara-cara :
1. Campur kesemua bahan make-up dengan sedikit air dan kisar.
2. Lumurkan keseluruhan bahan tadi diluar dan dalam ayam yang telah dibersihkan.
3. Perap selama 1 1/2 jam.- saya perap 3 jam
4. Sapu sedikit mentega keseluruhan ayam dan bakar/panggang.
    Saya bakar kentang dan carrot bersama ayam.
5. Bakar selama 1 1/2 jam atau sehingga ayam masak. (Semasa membakar, selepas 1/2 jam pertama, sapukan ayam dengan minyak n campuran rempah yang menitis. Ini supaya ayam tidak terlalu kering. Hidangkan bersama kentang goreng, coleslaw dan kentang putar. )

Kuah yg berlebihan, saya curahkan atas ayam :)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...