Click jer klau ada iklan :)

Monday, November 14, 2011

RENDANG DAGING SEMANTAN


Sambungan lagi....
Ni antara salah 1 menu yg saya gandingkan dengan Nasi Hujan Panas. Kalau ikut resepi asal, bahan2 tu untuk 2 ekor ayam kampung dan namanya Rendang Ayam Semantan tp memandangkan ayam dah kehabisan stok sehari sebelum Aidiladha terpaksa la saya tukar kepada daging. Resepi ni saya ambil dari Majalah Rasa keluaran Syawal :). Rasa rendang ni  lebih kurang dengan resepi rendang yg pernah saya cuba. Cuma mungkin berbeza dari segi bahan dan cara penyediaannya. Jom kita skodeng resepi :)

Bahan-bahan :)
500 gm daging batang pinang - hiris lebar dan nipis
1 biji bawang besar *
3 ulas bawang putih *
2 cm halia *
2 cm lengkuas *
2 cm kunyit hidup *
2 batang serai *
3 sudu makan cili kisar
2 sudu makan kerisik
3 helai daun kunyit - racik halus - saya guna 1 helai
1 keping asam gelugor
200ml santan pekat
5 biji cili padi - sendiri letak
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara :
1. Kisar bahan bertanda *.
2. Gaul bahan2 kisar bersama daging di dalam kuali. Masak hingga daging empuk.
3. Masukkan santan pekat, kerisik, asam keping dan daun kunyit. Didihkan lagi.
4. Tambahkan sedikit air sekiranya perlu.
5. Perasakan dengan garam dan masak hinggan kuah agak pekat.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...