Click jer klau ada iklan :)

Thursday, November 3, 2011

NASI MINYAK

Assalamualaikum :)
Akhirnya berjaya gak nak update resepi sempena Anniversay dan Deepavali ni sebelum Aidiladha :). Kalau masih tercari2 resepi utk Aidiladha, boleh la cuba yaa. Walaupun saya hanya menggunakan beras biasa, teksturnya tetap cantik. Nasi ni tidak muak sbb menggunakan sedikit minyak sapi.Resepi ni saya ambil di My Resepi. Terima Kasih pada tuan punya resepi. Jom tengok resepi :)
Bahan-bahan:
4 cawan beras basmathi - saya guna beras biasa
6 cawan air (ikut jenis beras)
1-2 biji bwg besar (hiris)
2" halia (hiris)
3-4 biji bwg putih (hiris/tumbuk)
1 cwn susu cair
sedikit minyak sapi utk menumis - saya guna 3 sb
sedikit garam
sedikit rempah tumis
sedikit pewarna kuning
2 helai daun pandan
sedikit kismis kuning dan gajus sebagai hiasan - saya x letak gajus

Cara-cara
1. Mula-mula didihkan air.sambil tu,basuh beras dan toskan.
2.dalam periuk lain, tumiskan rempah tumis,bawang besar,bwg putih dan halia sampai naik bau.
3.Masukkan bahan yg ditumis (dgn minyak skali) kedalam air yg dididih.kemudian masukkan beras ,garam dan daun pandan.
4.Bila nasi kering dan hampir masak, masukkan pula susu cair.biar sampai masak.
5.Bila nasi dah masak, titiskan pewarna kuning ke 3-4 bhgn.kemudian gaulkan perlahan.
6.Masukkan kismis dan gajus sebagai hiasan.
 

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...