Click jer klau ada iklan :)

Wednesday, November 30, 2011

BINGKA ROTI KUKUS PANDAN


Selamat pagi :)
Semoga hari ini semuanya ceria dan kesihatan dlm keadaan yg baik. Harini nak share resepi kuih Bingka Roti Kukus Pandan yg saya ambil kat blog Kak Ummi. Terima Kasih Kak Ummi. Rasa teruja nak buat sebab dengar komen dr komen Kak Ummi yg kuih ni memang sedap sampai 2 kali buat dalam sehari. Bagi saya kuih ni memang sedap dan lemak, cuma kurang suka teksturnya yg agak lembut. Next time nak bakar seketika selepas dikukus supaya dapat kerak..mesti best :) Meh kita skodeng resepi...

Bahan-bahan :)
8-10 keping roti putih - saya guna 9 keping roti Gardenia - x perlu disiat kecil
200 ml santan - saya & kak Ummi guna santan kotak Kara
200 ml air
1 cawan gula - saya & Kak Ummi  letak 3/4 cawan gula kastor
4 biji telor
1 sudu teh garam halus
1/2 sudu teh pes pandan
2 helai daun pandan - disimpul

Cara-cara :)
1. Dalam mangkuk besar, kacau bersama santan, air, gula, telor, garam dan pes pandan dengan menggunakan whisk sahaja.

2. Kemudian rendamkan kepingan roti ke dalam adunan di atas dan biarkan sekurang-kurangnya 10 minit.

3. Pindahkan kepingan roti yang direndam tadi ke dalam loyang bulat 8 inci (saya & Kak Ummi sapu dulu loyang dengan sedikit mentega). Tuangkan lebihan adunan juga ke dalam loyang.

4. Letakkan daun pandan yang telah disimpulkan di atas permukaan roti tadi.

5. Sediakan kukusan dan bila air mendidih, kukus bingka selama 15 - 20 minit. (saya & Kak Ummi balut penutup kukusan dgn kitchen towel agar air kukusan tidak menitis di permukaan bingka).

6. Sejukkan pada suhu bilik sebelum dihidangkan. (saya makan panas2...hahaha)


Jemput makan :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...