Click jer klau ada iklan :)

Wednesday, March 2, 2011

CONDENSED MILK POUND CAKE

Mmm sedapnya kek ni...Resepinya saya kapooo kat rumah Cik Mat . Kalau ikut resepi asal kena bakar 50 minti hingga 1 jam, tapi saya bakar 1 jam 20 minit baru masak. Mungkin pasal ada susu pekat manis kut..sbb bila cucuk lidi ada susu lekat kat lidi tu. Apapun kek ni mmg sedap dah bahan-bahannya mudah.
Tengok resepi yokkk

Bahan-bahan :

120 gram mentega berkualiti tinggi
120 gram tepung kek (boleh guna tepung gandum)*
3/4 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
1/2 cawan susu pekat manis
45 gram gula halus
2 biji telur gred A
Secubit garam
1 camca teh esen vanilla
2 sb kuaci tembikai - sendiri letak

Cara-cara :
1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin kek berukuran 7 inci x 3 inci x 3 inci dengan mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Ketepikan.

2. Putar mentega dengan gula hingga putih. Masukkan esen vanilla dan garam, putar hingga gebu. Tuang susu pekat manis dan putar lagi hingga sebati.

3. Perlahankan kelajuan dan masukkan tepung yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit hingga habis, putar rata.

4. Akhir sekali masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga mendapat adunan yang licin, jarak masa antara 1 biji telur ialah 1 minit. Tuang dalam tin tadi dan bakar 50 minit hingga 1 jam, bergantung pada oven masing2.

5. Uji kek dengan mencucuk lidi sate dibahagian tengah, jika keluar bersih tandanya kek anda telah masak. Uji kek kira2 5 minit tempoh terakhir masa membakar. Bila masak, keluarkan kek dari tin dan sejukkan sepenuhnya atas jaringan. Taburkan sedikit gula aising sebelum dihidangkan, jika suka...

Walllllaaahhh :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...