Click jer klau ada iklan :)

Friday, March 25, 2011

KEK GULA HANGUS

Mmm sdapnya kek ni. Banyak btul lubang dia, klau semut duk kat dlam gerenti sesat punya. Dulu selalu gak buat kek ni guna resepi kwn baik saya ~ Ramlah, tp msa tu bakar atas dapur jer. Kali ni saya guna resepi yg saya amik kat MyResepi. Terima Kasih ya zairiasrul atas resepi ni. W'pun blm ada komen dr kawan MyR saya tetap nak cuba sbb resepinya hampir sama dgn resepi kwn saya. Jom kita skodeng resepi :)

Bahan-bahan ( utk loyang 9X9X3 )
2 cawan air
2 cawan gula
2 sudu besar merjerin
1 cawan susu pekat
6 biji telur - saiz B - saya pakai 5 biji saiz A
2 cawan tepung gandum - diayak
2 sudu besar soda bikarbonat- diayak
vanila essen

Cara-cara
1. Hanguskan gula (warna kek bergantung kepada tahap kehangusan gula)
2. Masukkan air perlahan2 (perlahankan api ~ sbb gula akan terpercik) biar didih sekejap - sejukan.
3. Pukul mentega dan susu pekat hingga sebati.
4. Masukan telur sebiji demi sebiji
5. Masukan tepung gandum, soda bikarbonat dan vanila essen.
6. Akhir skali msukan gula yg telah dihanguskan kacau hingga sebati .
7. Utk mndapatkan kek yg gebu, perap adunan selama 1 jam atau lebih. - saya perap 1 jam. 
8. Bakar dlm oven pada suhu 150 darjah calcius selama 30-45 minit. (ikut kepanasan oven masing2)
    (saya bakar pada suhu 170 selama 50 minit) 


Kek posing dr tepi :)

Kek tunggu masa nak kena "ngap" oleh paparazzi :)

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...