Click jer klau ada iklan :)

Tuesday, March 29, 2011

KEK COKLAT KUKUS MUNIRA

Mula mula sekali nak ucapkan HEPPY BESDAY kat adik saya Zurani. Sebenarnya kek yg impian saya bukan la mcm dlm gambar ni. X tau la kenapa white choc. ni tekstur dia x sehalus coklat yg biasa tu :(. Memang frust sesangat. Lain kali kena buat base coklat dan daunya white choc. baru ok agaknya. Apapun resepi kek coklat tu mmg sedap. Resipi tu saya amik kat rumah Hana. Cara membuatnya pun mudah. X rugi mencubanya :)

Bahan A
1 cawan gula pasir - saya dan hana letak 3/4 cawan aje
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair - saya dan hana gune susu segar
1 cawan susu pekat - saya guna 1/2 cwn susu pekat + 1/2 cwn susu cair
1 cawan minyak masak
1 sudu kecil serbuk nescafe - resepi asal xde - saya x letak

*** semua bahan di atas digaul sebati dan masak atas api perlahan sehingga gula larut. Matikan api dan rehatkan sekejap bila dah sebati.

Bahan B - di ayak
3/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder

Bahan C
4 biji telur - diblender

Cara-cara
1. Satukan bahan B dan bahan C ke dlm bahan A secara berselang seli dan gaul dgn senduk aje.
2. Bila dah sebati masukkan ke dlm loyang yg digris dan dilapik kertas kalis minyak.
3. Kukus selama 1 jam atau sehingga masak. Jgn buka pengukus semasa proses mengukus 45 min yg pertama takut kek jd mendap.
4. Saya tambah dgn coklat cair sebagai topping :)

Posing (mode; malu)

Gambar ni amik masa "Earth Hour" sbb tu malap sikit :)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...