Click jer klau ada iklan :)

Friday, October 29, 2010

BAWAL CILI API

Salam semuaa....
Kali ni nak share resepi yg femes dalam keluarga aku. Keluarga aku asal dari keturunan Kerinci. Masakan org Kerinci biasanya pedas2. Banyak menggunakan cili api dalam masakan diorang.
Ni salah satu resepi yg mak aku turunkan kat aku dan suami aku pun suka masakan ni.
Kalau suka masakan pedas, bolehla cuba masakan ni ya...

Bahan2
2 ekor ikan bawan (anggaran 500gm sekor)
1/2 cawan cili api* - blh kurangkan klau x suka pedas
2 biji cili besar merah* - optional (klau suka kuah wrna merah)
7 biji bawang kecil*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1/2 inci kunyit*
1 batang serai
1 helai daun kunyit
1 cawan air
Minyak
Garam

Cara2
1. Bersihkan ikan. Potong 4 bahagian. Goreng ikan hingga kekuningan. Angkat & toskan.
2. Kisar bahan bertanda *.Ketepikan.  
3. Tumis serai hingga naik bau. Masukkan pula cili kisar. Masak hingga pecah minyak.
4. Masukkan air & daun kunyit.
5. Perasakan dengan garam. Sedia utk di hidang :)


Close up :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...