Click jer klau ada iklan :)

Monday, January 31, 2011

AYAM GRILL BBQ


Kali ni saya nak share resepi yg saya dapat dari Majalah Mingguan Wanita. Resepi disumbangkan oleh Restoran Pannaz @ Damansara Perdana. Pernah gak sekali menjamu selera di restoran yg menghidangkan western food ni, kebanyakan makananya di grill. Ianya dimiliki oleh En Shahnaz Ismail dan Dr Halina Haron.
Exceli resepi ni untuk 4 ketul Chicken Wings, tapi saya guna 1/2 ekor ayam dan bahan2nya saya gandakan sukatanya. Buat pertama kalinya test grill pan yg dihadiahkan oleh akak dan adik saya. Terima Kasih Za & Ani :) Nti nak set BBQ lak ya..hahaha. Jom tengok resepi :)

Bahan2
1/2 ekor ayam - potong 4, bersih dan toskan
2 sb sos tomato
2 sb jus lemon atau cuka makan - saya gunakan Sunquick
2 sb minyak zaitun
Secubit serbuk stok ayam - saya gunakan Knorr Pasti Sedap
1 sk lada hitam
2 sk serbuk cili
2 sb madu asli
2 ulas bawang putih - dicincang halus
2 inci halia - sendiri letak - dicincang halus
Garam secukup rasa
(bahan2 telah digandakan, gunakan 1/2 sukatan diatas utk 4 ketul kepak ayam)

Cara2
1. Gaul sebati semua bahan2.
2. Sapu rata bahan2 pada ayam dan perap selama 1 jam. Simpan dlm peti sejuk.
3. Grill ayam atas pemanggang ayam selama 40 minit hingga kekuningan/masak.
4. Makan ketka masih panas bersama sos pilihan.


 Enaknya dimakan begitu sajaaa........

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...